Opdrachten

Tekstschrijven en redactie dus. Na de woorden, hier de daden. Een aantal recente artikelen van mijn hand geven u een indruk van mijn schrijfstijl en de onderwerpen waar ik over schrijf: zorg, duurzaam bouwen, innovatie, industrie, techniek, etc. Daarnaast een kleine greep uit de boeken die ik heb geredigeerd. Dit betreft over het algemeen zakelijke teksten op het gebied van management en coaching.

Tekstschrijven

Avion Group: ready for take-off

De beste en de goedkoopste vluchtsimulator voor een Airbus 320 bouwen, dat was de ambitie van Avion. VDL ETG zag de potentie van het revolutionaire ontwerp en stapte in als medefinancier en producent. Resultaat: de Phantom 320, een Nederlands product met bijna uitsluitend Nederlandse toeleveranciers. – Link Magazine 1, februari 2018

Powernest 2.0 klaar voor de markt

December vorig jaar bouwde IBIS Power de eerste Powernest 2.0 in Nieuwerkerk aan de IJssel om de installatie te testen, te demonstreren en te optimaliseren. Inmiddels zijn de praktische verbeterpunten opgelost en volgen deze zomer de Utrechtse wijk Overvecht en vliegveld Valkenburg. IBIS Power richt zich nu op woningstichtingen. "Per 31 december 2020 moeten al hun woningen voldoen aan energielabel B. Eigenlijk is de Powernest 2.0 de enige oplossing voor hoogbouw – Duurzaam Gebouwd, juni 2018

Spraakmakend geld – de Nederlandse gulden

De rijke geschiedenis van de Nederlandse gulden begon rond 1300, toen de eerste guldens geslagen werden in Florence. En eindigde in 2002 met de komst van de euro. Ontwerper Michaël Snitker verbeeldt deze eeuwenlange reis op een nieuw postzegelvel met tien bijzondere guldenmunten en guldenbiljetten, afkomstig uit de Nationale Numismatische Collectie die wordt beheerd door de Nederlandsche Bank (DNB) – Collect nr.96, zomer 2018

Qlip winnaar Sterkste Schakel Trofee 2018

"Top!"was de korte en krachtige reactie van Jan Bobbink, directeur van Qlip in Zutphen, op de uitslag van de vierde editie van deze regionale competitie op het vlak van service en klantgerichtheid, georganiseerd door Driesteden Business. Zijn bedrijf mag zich komend jaar het meest klantgerichte bedrijf van de regio's Stedendriehoek en Noord-Veluwe noemen. "Qlip presteert op alle fronten uitstekend", motiveert juryvoorzitter Harry Webers de uitverkiezing - Driesteden Business 2, mei 2018

Amsterdam Skills Centre

Dit jaar verrijst een nieuw internationaal opleidingscentrum voor chirurgen, medisch specialisten en ander medisch personeel. Voor het realiseren van dit nieuwe hightech centrum werken VUmc en AMC nauw samen met het Amerikaanse medisch technologiebedrijf Stryker, dat als partner medische apparatuur en instrumenten levert voor de OK's. Doel: met behulp van simulatoren virtual reality en kunstmatige intelligentie wereldwijd de kwaliteit van de zorg verder verhogen en opleidingskosten verlagen – FMT Gezondheidszorg 2, mei 2018

TechmedMagazine

TechMed Magazine is het tijdschrift van het Techmed Centre voor biomedische technologie en technische geneeskunde van de Universiteit Twente. Voor de eerste editie voorjaar 2018 schreef ik vier artikelen in opdracht van MagSite: Cooperation, In the Lab, Alumnus en E-Health. NB de artikelen schrijf ik in het Nederlands; deze worden naderhand vertaald in het Engels.

Grip op de Maas: voorbeeld van cocreatie

Is er voor de inrichting en het functioneren van de Maas een nog beter ontwerp mogelijk dan één-op-één-vervanging van de zeven bestaande stuwen waarbij scheepvaart geldt als belangrijkste beleidsdoelstelling? Die vraag legde Wim van Hengel (Rijkswaterstaat Zuid-Nederland) als beheerder voor aan De Bouwcampus om de gedachtevorming en kennisontwikkeling omtrent de vervangingsopgave op te starten. In maart jl. werden de resultaten van dit cocreatietraject rond Grip op de Maas gepresenteerd. Drie kernteamleden en één 'perspectieftrekker' blikken terug - OTAR Magazine 3 2018

‘Je leert op elkaar te vertrouwen’

Waarom doen we de dingen zoals we ze doen? Kan het anders en beter? Die vragen stonden centraal tijdens de 24h Personal Plan workshop over lean, waar Izak Mauritz en zijn collega's van de afdeling Office Supplies bij de Kantoorspecialist in Veenendaal aan deelnamen. 'We ijn als groep betrokken bij de verandering. Je doet het als één team' - Inova Magazine voorjaar 2018

433435402405437499604606

Redactie

Haagsche Bazen

Haagsche Bazen neemt u mee in de wereld van de topambtelijk leider. Vanuit verschillende perspectieven wordt het topambtelijk leiderschap belicht. Naast de visie van topambtenaren zelf bevat het boek reflecties van toonaangevende bestuurders, eindverantwoordelijke directeuren en aanstormende talenten uit het bedrijfsleven, de wetenschap, media, de sport, gemeenten en provincies, lokale en landelijke media en de culturele sector. Daarnaast worden de resultaten gepresenteerd van een onderzoek naar de loopbanen van de huidige generatie topambtenaren.

Toolkit voor agile leiders – Peter Koning

Toolkit voor agile leiders staat boordevol praktische tools. Met concrete handvatten, praktijkvoorbeelden, interviews en stappenplannen kan iedere manager op een nieuwe manier leidinggeven. Je voelt je verantwoordelijk voor jouw nieuwe agile team. Je wilt dat het team groeit en sneller kan reageren op de veranderingen in de markt. Maar hoe houd je op een effectieve én energieke manier grip op je team, zodat het zelfstandig het verschil kan maken, met als doel: meer klantimpact? Welke overzichten, rapportages, meetings en metrics helpen hierbij? Wanneer moet je loslaten en wanneer moet je ingrijpen? En wat is hierbij de juiste vorm van zelforganisatie voor jouw team? Toolkit voor agile leiders geeft je de praktische tools waardoor jouw teams beter worden. De concrete handvatten, praktijkvoorbeelden, interviews en stappenplannen laten je op een nieuwe manier leidinggeven.

Burgemeesters in crisistijd – Bart de Vries

Een gijzelingszaak in een supermarkt, een poederbrief op de redactie van een lokale krant, een oproer tijdens een gemeentevergadering, een ongeluk met een chemische fabriek. Velen verwachten dat burgemeesters tijdens crisis meer leiderschap laten zien. Dit proefschrift beschrijft onderzoek naar antecedenten, moderatoren, uitkomsten en contingenties van effectief leiderschapsgedrag in crisistijd. Wat is bepalend voor het succes van het leiderschap van burgemeesters tijdens crisis: hun persoonlijkheid, de leiderschapscontext of beide?

De Managementmonologen – Gyuri Vergouw

De managementliteratuur is in de ogen van velen inmiddels verworden tot een ondoordringbare jungle waarin sociaal wenselijke meningen, alternatieve feiten en geleerd geleuter naadloos in elkaar overlopen. De managementmonologen laat een positief geluid horen over de zin en onzin van managementwetenschap, goeroes en vakliteratuur. Van agile tot zeitgeist en van engagement tot verandermanagement, in vijftien verhalen worden de belangrijkste managementonderwerpen kritisch, maar niet cynisch, gefileerd. Heeft ruim honderd jaar praktijkervaring en onderzoek over organisaties wel zinvolle informatie opgeleverd? Is management serious business of monkey business? Gyuri Vergouw, econoom, organisatieadviseur en toezichthouder, is actief als managementconsultant en een veelgevraagd spreker over managementvraagstukken in binnen- en buitenland. Hij publiceerde vele artikelen over management en het adviesvak en is sinds 1997 als hoofdredacteur verbonden aan ManagementSite.nl.

Design Thinking – Guido Stompff

Kun je op zoek zijn naar iets wat je nog niet kent? Wellicht een vreemde, maar uiterst relevante vraag als je iets nieuws moet bedenken. Onze klassieke manier van denken is gericht op het zoeken naar oorzaken en het nemen van beslissingen. Deze denkwijze gaat uit van de bestaande wereld, maar is ontoereikend om die van de toekomst te bedenken. Leer daarom van designers en architecten, zij beginnen met niets en leveren vervolgens iets onverwachts op. We noemen dit design thinking, wat een fundamenteel andere benadering is. Meer zoekend, oplossingsgericht en met de mens centraal. Dit boek geeft inzicht in de kern van design thinking en biedt een werkwijze die iedereen kan toepassen.

Doet marketing ertoe? – Ruud Frambach

Op korte termijn resultaat behalen is nog steeds te vaak het doel van marketingactiviteiten. Hiervoor wordt altijd een prijs betaald, op langere termijn ook door marketing zelf. Dat ondermijnt het vertrouwen in het vak en beperkt de belangrijke en vooral waardevolle rol die marketing kan spelen. Als ze goed wordt ingezet, kan marketing waarde creëren voor afnemers en tegelijkertijd voor bedrijven, aandeelhouders en de maatschappij. Er valt nog veel winst te behalen, zowel voor ervaren marketeers als voor organisaties waar marketing nauwelijks een rol speelt. Vanuit een sterke focus op de praktijk en gebaseerd op de nieuwste wetenschappelijke inzichten laat dit boek zien hoe marketing aantoonbaar waarde kan bieden voor organisaties en hun stakeholders.

613414444453446675